Parel op twee wielen

Het was een man op de Diestsesteenweg in Kessel-Lo die me twee jaar geleden de weg wees naar Het Fietslab. Hij reed met een Kona, ik had mijn zinnen ook op eentje gezet en wilde weten waar hij de zijne kocht. Hij liet het groene oversteeklicht weer rood worden en vertelde vol lof. Mijn trots kreeg een kleine deuk bij het horen van zijn antwoord. Ik die zo mijn oren en ogen openhield voor alles dat klonk of oogde als een fiets, had nog niet van Het Fietslab gehoord.

Ik kocht de fiets diezelfde dag, hield Het Fietslab in de gaten en werd een jaar later de nieuwe collega. Maar dat is bijzaak. De hoofdzaak blijft het pareltje hieronder: Een Kona Rove ST. 

Ik kreeg de fiets in handen en voelde meteen dat het klikte - tussen de spd-pedalen en mijn schoenen, en tussen ons twee. Dit model leek al op maat uit de doos te komen voor me.






Het voordeel van deze gravelbike: de banden met breder profiel en het stevige stalen kader. Geen excuus om op een natte, winderige dag thuis te blijven. Niet dat we daarover mogen klagen in deze corona-afzondering. Wat een zegen om een fiets als deze nu dichtbij te hebben. Het tochtje langs Werchter en Muizen bracht in elk geval genoeg gravel voor de liefhebbers. Kronkelend langs de Dijle heb je alle ruimte om te mijmeren en vogels te spotten. Op de terugweg staarde zelfs een bende flamingo's ons aan van achter de omheining van Planckendael. 



Langs de Dijle over gravel,  huiswaarts over het verharde fietspad aan de Vaart


Het vraagt wat creativiteit om telkens een nieuwe route te vinden waar gravelbikes het best tot hun recht komen. Wie leuke weggetjes kent: laat het ons zeker weten. Onze gravelride eind maart werd afgelast, maar houd Facebook in de gaten voor een nieuwe editie van zodra het kan.

R🚴‍♀️S

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fiets met een staartje of een grote bak? Wat zijn de handigheden van een longtail of bakfiets?

Klussen met de fiets